راهنمای نصب اعلام حریق آریاک

راهنمای نصب اعلام حریق آریاک Ariak
در این نوشته قصد داریم راهنمای نصب اعلام حریق آریاک را بیان کرده و مواردی از قبیل راهنمای طراحی سیستم اعلام حریق ، آزمایش مرکز کنترل ، نصب اولیه ، نصب تکمیلی ، عیب یابی، بازدید سیستم اعلام حرق آریاک را شرح دهیم.
راهنمای طراحی سیستم اعلام حریق
مرکز کنترل:
در راهنمای نصب اعلام حریق آریاک ،دستگاه مرکزی باید در محلی نصب گردد که به راحتی قابل مشاهده باشد. معمولاً در لابیها و اتاقهای نگهبانی و ورودیهای اصلی و یا مسیرهائیکه مأموران آتش نشانی میتوانند داخل شوند.
در محلهای تردد، احتمال هر گونه دست کاری را مورد توجه قرار دهید.
پنل کنترل اعلام حریق ، باید بوسیله یک دتکتور ( از نوع دود ) که در بالای آن و به سقف نصب شده، حفاظت شود و آژیر اصلی سیستم در کنار آن یک انشعاب داشته باشد.
آژیرهـا:
کلیه آژیرها باید دارای پلاریته باشند. آژیرهای غیر پلاریزه باعث اعلام خطای آژیر (SOUNDER FAULT ) میگردند.
رایجترین آژیرها، زنگها و آژیرهای الکترونیکی هستند. آژیرهای موتوردار را به هیچ وجه نباید با این دستگاه مرکزی به کار برد و همچنین کلیه آژیرهای بکار برده شده در ساختمان بایستی یکسان باشند تا صدای حاصل از اعلام حریق به راحتی قابل تشخیص باشد.
حداقل صدای آژیر باید ۶۵ دسیبل و یا ۵ دسیبل بیشتر از صداهای محیط اطراف (که بیش از ۳۰ ثانیه ادامه دارند) باشد. صدای آژیر بایستی در همه جای ساختمان شنیده شود. برای استراحتگاهها و اشخاص خواب آلود با حس شنوائی معمولی، شدت صدا بایستی ۷۵ دسیبل باشد.
دستگاه مرکزی مجهز به ۲ خروجی آژیر میباشد که بایستی به هر مدار حداقل یک وسیله اعلام خطر (آژیر) متصل باشد. (طبقات زوج به یکی از خروجیهای آژیر و طبقات فرد به خروجی دیگر متصل گردد.)
شستی های دستی اعلام حریق آریاک:
شستیهای دستی اعلام حریق بایستی در راههای خروجی بخصوص در راهپلهها، پاگردها و درهای خروجی با حداکثر فاصله ۴۵ متر از هر نقطه در ساختمان (برای مکانهای پرخطر ۳۰ متر) نصب شوند.
به طور طبیعی این شستیها بایستی ۴/۱ متر بالاتر از سطح زمین، در معرض دید و در دسترس نصب شوند.
دتکتورهای دود:
دو نوع دتکتور دود وجود دارد: یونیزه و اپتیکال (فتو الکتریک)
دتکتورهای یونیزه معمولاً در کشف آتشهای بدون دود زیاد و دتکتورهای اپتیکال در کشف آتشهای با دود غلیظ مورد استفاده قرار میگیرند. اگر چه اغلب تنها یک نوع از این دو توصیه میشود، اما هیچکدام آنها نسبت به دیگری ارجحیت ندارد.
دتکتورهای دود را به هیچ وجه در مسیر کوران هوا نصب نکنید. محل استقرار دتکتور به عوامل و پارامترهای متعددی بستگی دارد که بهتر است از استاندارد BS 5839 یا EN54 در مورد کلیه جزئیات فواصل و غیره کمک گرفت. گردوغبار، بخار، آلودگی برخی مواد شیمیایی مانند اتر و همچنین دود بر دتکتور تأثیر میگذارد و باعث اعلام آژیر مزاحم میشود و نیاز مکرر به تمیز کردن دتکتور میشود. چنانچه عوامل فوق به طور عادی به مقدار زیاد در محل وجود دارد (مثل اتاق دیزل و …) از دتکتورهای حرارت باید استفاده گردد.
دتکتورهای حرارت:
دتکتورهای حرارت در مکانهایی مورد استفاده قرار میگیرند که دتکتورهای دود کاربردی ندارند. مانند آشپزخانهها، اتاقهای دیگ بخار، اتاق ژنراتور و …
این دتکتورها علاوه بر اعلام حریق در دمای معین شده، نسبت به نرخ افزایش دما حساس بوده و اعلام حریق میکنند.
دتکتورهای گاز اعلام حریق آریاک:
دتکتورهای گاز برای تشخیص نشت گازهای اشتعالزا میباشد که برای اماکن عمومی، منازل، تأسیسات و کارخانجات مناسب است. این دتکتورها غالبا نیاز به تغذیه کمکی دارند.
باطریـها:
در این سیستمها باید از باطریهای خشک استفاده شود و معمولاً برای دستـگاهها ACT-2 (2 زون) از دو باطری ۱۲ ولت حداقل ۲/۲ آمپر ساعت استفاده می شود که به صورت سری متصل میشوند (جمعاً ۲۴ ولت).
برای دستگاههای ACT-4~14 (4 الی ۱۴ زون) نیز بهتر است دو باطری ۱۲ ولت ۴/۵ آمپر ساعت استفاده کرد.
- با اتصال معکوس سیم های باطری به باطری، نشانگر هشدار اتصال معکوس باطری روشن می شود.
- چنانچه باطریها متصل نبوده و یا خالی باشند، نشانگر اشکال تغذیه (POWER SUPPLY FAULT) روشن میشود. این سری دستگاهها دارای مدار بسیار مجهز برای کنترل وضعیت باطریها میباشند که به جای کنترل جریان شارژ باطری، در واقع وضعیت کلی باطریها را مشخص میکنند. در نتیجه یک باطری خالی و یا با سلول فاسد باعث روشن شدن نشانگر اشکال تغذیه میشود (برق یا باطری).
سیستم را با باطری کاملاً شارژ روشن کنید.
کـابلهـا و اتصال تجهیزات:
کابلکشی آژیرها و دتکتورها بایستی مطابق با استاندارد انجام شوند. استقرار، نصب و انتخاب کامل سیستم باید مطابق با استاندارد BS 5839 یا EN54 باشد.
تعداد آژیرهای متصل به دو خروجی آژیر میتوانند نابرابر باشد. پس از تکمیل کابلکشی، مقاومت انتهای خط (کد رنگ آبی، خاکستری، قرمز، طلائی) از داخل لوازم یدکی همراه دستگاه و یا از ترمینال داخل مرکز کنترل باز شده به آخرین آژیر بسته میشود که مسیر کنترل پیوستگی خط تکمیل گردد. در نهایت روی ترمینال استفاده شده نباید مقاومت باقی بماند و این مقاومت فقط برای تست اولیه دستگاه لازم است.
دتکتورها طبق طرح فیزیکی ساختمان سیم بندی میشوند به گونهای که حداکثر ۲۰ دتکتور حرارتی یا دودی یا شستی پالسی و یا تلفیقی از این سه در هر زون قرار میگیرد. در هر زون میتوان به تعداد دلخواه شستیهای دستی اعلام حریق معمولی را متصل کرد.
توجه: هرگز از مدار دتکتور یا آژیر انشعاب نگیرید زیرا که سیمهای منشعب کنترل نمیشوند، لذا بروز قطعی مدار در آنها اعلام نمیشود.
آزمایش کابلها:
کابلها را بایستی توسط اهم متر یا مولتیمتر با کیفیت خوب امتحان کرد.
اگر کابلها بوسیله دستگاه مگا اهم سنج تست میشوند نباید هیچگونه دتکتور، آژیر و حتی خود دستگاه مرکزی به کابلها متصل باشند زیرا که ولتاژ امتحان ۵۰۰ ولت تمامی این وسایل را معیوب خواهد کرد.
آزمایـش مـرکـز کـنـترل(راهنمای نصب اعلام حریق آریاک)
مرکز کنترل را قبل از متصل کردن نیز میتوان امتحان کرد.
ابتدا مطمئن شوید که مقاومتهای انتهای خط در جای خود در ترمینالها قرار دارند.
دو باطری ۱۲ ولت حداقل ۲/۲ آمپرساعت (۲ زون ACT-2) یا ۴٫۵ آمپرساعت (۴ الی۱۴زون ACT-4~14) در قسمت پایین کابینت قرار داده و توسط بستهای مربوطه آنها را محکم نمائید. سپس باطریها را بـوسیله سیم رابط بصورت سری (+ اولی به – دومی) به همدیگر متصل کنید. باطریها را نیز بوسـیله سیمهای سیاه و قرمز متصل به بـرد اصلی، به دسـتگاه متـصل کنیـد. سیم قرمز مثـبت و سیم سیاه منـفی است. نـشانـگر اشـکال تغـذیه (POWER SUPPLY FAULT) روشن شده و بازر به صدا درخواهد آمد. ورودی۲۲۰ ولت را به برق وصل کنید در این حالت چراغ MAINS ON روشن میشود و در صورتیکه باطریها خالی نباشند چراغ نشانگر اشکال تغذیه خاموش شده و بازر ساکت میشود. اگر باطریها کاملاً خالی و یا نامرغوب باشند چراغ نشانگر اشکال تغذیه کماکان روشن میماند اما بهتر است که با باطری جدید شارژ شده امتحان شود.
سوئیچ در حالت NORMAL:
فقط چراغ MAINS ON روشن است و دکمههای فشاری نیز عمل نمیکنند.
سوئیچ در حالت ARM CONTROLS:
دکمههای فشاری فعال میشوند و کاربر میتواند از آنها استفاده کند. چرخاندن سوئیچ تأثیر دیگری روی دستگاه نمیگذارد.
دکمه RESET / RESOUND / TEST ZONE LAMPS را فشار دهید. در زمانیکه دکمه فشار داده میشود چراغهای FIRE و FAULT روشن خواهند شد و بازر به صدا درخواهد آمد. چراغهای BATTERY / POWER SUPPLY FAULT و SOUNDER FAULT روشن نخواهند شد.
آزمایش مدار نمایشگر وضعیت تغذیه:
برق ۲۲۰ ولت را قطع کنید، بعد از چند ثانیه چراغ BATTERY / POWER SUPPLY FAULT روشن خواهد شد در این حالت چراغ MAINS ON خاموش شده و بازر به صدا درخواهد آمد.
دکمه SILENCE FAULT SOUNDERS را فشار دهید، بازر خاموش میشود ولی چراغ BATTERY / POWER SUPPLY FAULT روشن باقی میماند.
برق ۲۲۰ ولت را دوباره به دستگاه وصل کنید، دستگاه پس از مدت کوتاهی به حالت عادی خود بر میگردد.
باطری را قطع کنید، پس از مدت کوتاهی چراغ BATTERY / POWER SUPPLY FAULT روشن شده و بازر به صدا درمیآید.
باطری را دوباره وصل کنید، پس از مدت کوتاهی دستگاه به حالت عادی برمیگردد و بازر خاموش میشود (فقط چراغ سبز رنگ MAINS ON روشن میباشد).
توجه : ۱- این آزمایشات بایستی با باطریهای نو و پر انجام گیرند. باطریهای نامرغوب باعث اعلام اشکال میگردند، حتی اگر شارژ شوند.
۲- چنانچه باطریهای خوب ولی خالی استفاده کنید، نشانگر اشکال منبع تغذیه تا زمانیکه باطریها به اندازه کافی شارژ نشوند روشن میماند.
آزمایش مدار کنترل آژیر:
ابتـدا اطمینـان حاصـل کنید که مقاومتـهای انتـهای خـط (با کـد رنگ آبی، خاکستری، قرمز، طلائی) بین هر جفت ترمینـالهای آژیر (-S1 , +S1) و (-S2 , +S2) قرار گرفته باشند.
ترمینالهای (-S1,+S1) را اتصال کوتاه کنید و به همین وضعیت نگهدارید، چراغ SOUNDER FAULT روشن خواهد شد و بازر به صدا درخواهد آمد.
دکمه SILENCE FAULT SOUNDERS را فشار دهید در نتیجه بازر خاموش خواهد شد اما چراغ SOUNDER FAULT روشن میماند.
اتصال کوتاه را بردارید تا دستگاه به حالت نرمال برگردد.
این آزمایش را با اتصال کوتاه کردن ترمینالهای (-S2 , +S2) برای مدار دیگر آژیر نیز تکرار کنید.
توجه : هرگز زمانیکه چراغهای قرمز رنگ FIRE روشن هستند این آزمایش را انجام ندهید، زیرا باعث سوختن فیوز آژیر میشود (F3 یا F4 ).
یک پایه مقاومت انتهای خط آژیر را باز کنید تا مدار آژیر مربوط به ترمینال (-S1 , +S1) باز شود، چراغ SOUNDER FAULT روشن خواهد شد و بازر به صدا درخواهد آمد.
دکمه SILENCE FAULT SOUNDERS را فشار دهید، بازر خاموش شده اما چراغ SOUNDER FAULT روشن باقی میماند.
مدار را به حالت اول خود برگردانید تا دستگاه به حالت نرمال برگردد.
این آزمایش را با مدار باز کردن ترمینالهای (-S2 , +S2) برای مدار دیگر آژیر نیز تکرار کنید.
آزمایش مدار کنترل دتکتور:
ابتدا اطمینان حاصل کنید که مقاومتهای انتهای خط (با کد رنگ آبی، خاکستری، قرمز، طلائی) بین هر جفت ترمینالهای دتکتور (-Z1 , +Z1) و (-Z2 , +Z2) و … قرار گرفته باشد.
حالتهای مدار دتکتور به ۴ وضعیت ذیل میباشد :
۱- حالت نرمال: جریان کنترل مسیرهای زون از طریق مقاومت انتهای خط برقرار است.
دتکتورها و شستی های اعلام حریق به صورت موازی به سیم های مدار زونها متصل شدهاند.
۲- اشکال مدار باز: سیم بندی در بعضی نقاط قطع میباشد و جریان کنترل عبور نمیکند.
۳- اشکال اتصال کوتاه: در بعضی از نقاط مدار اتصال کوتاه بوجود آمده که باعث عبور جریان کنترل بیش از حد میشود.
۴- وضعیت حریق: اتصالکوتاه نسبی بوجود آمده که باعث ازدیاد جریان کنترل میگردد ولی نه به اندازهای که باعث اعلام اشکال اتصال کوتاه گردد.
اشکال مدار باز:
با برداشتن یکی از پایههای مقاومت انتهای خط از روی ترمینالهای (-Z1 , +Z1)، مدار دتکتور را باز کنید. چــراغ ZONE 1 FAULT روشن شده و بازر به صدا درمیآید.
داخل مرکز کنترل چراغ GEN-FAULT و O زون مربوطه نیز روشن میشوند.
دکمه SILENCE FAULT SOUNDERS را فشار دهید، بازر خاموش میشود، اما چراغها روشن میمانند.
مدار را به حالت اول خود برگردانید تا دستگاه نیز به حالت نرمال برگردد.
این آزمایش را برای مدار دیگر دتکتورها نیز با باز کردن ترمینالهای (-Z2 , +Z2) و … امتحان کنید.
اشکال اتصال کوتاه:
ترمینالهای (-Z1 , +Z1) را به یکدیگر اتصال دهید و در این حالت نگه دارید. چراغZONE 1 FAULT روشن شده و بازر به صدا درمیآید.
داخل مرکز کنترل چراغ GEN-FAULT و S زون مربوطه نیز روشن میشوند.
دکمه SILENCE FAULT SOUNDERS را فشار دهید بازر خاموش میشود، اما چراغها روشن میمانند.
اتصالکوتاه را بردارید تا دستگاه به حالت نرمال برگردد.
این آزمایش را برای مدار دیگر دتکتورها نیز با اتصال کوتاه کردن ترمینالهای (-Z2 , +Z2) و … تکرار کنید.
حالت اعلام حریق:
یک مقاومت۴۷۰ اهم (با کد رنگ زرد، بنفش، قهوهای، طلائی) را بین ترمینالهای (-Z1 , +Z1) قرار دهید تا مرکز کنترل اعلام حریق نماید.
رلههای مرکز (رله هشدار و رله فرمان در لحظه و رله ترک محل با زمان مشخص شده) عمل میکند، چراغ ZONE 1 FIRE چشمک میزند، حال دستگاه در وضعیت اعلام حریق میماند.
دکمه SILENCE ALARM SOUNDERS را فشار دهید، رله هشدار و رله ترک محل به حالت اول برگشته و چراغ ZONE 1 FIRE از حالت چشمک زن به حالت ثابت برمیگردد و بازر به صدا درمیآید. توجه : رله فرمان همچنان فعال است.
دکمه RESET / RESOUND / TEST ZONE LAMPS را فشار دهید، دستگاه دوباره به وضعیت اعلام حریق و نرمال برمیگردد. رله فرمان نیز به حالت نرمال باز میگردد.
مقاومت ۴۷۰ اهم را از روی ترمینالهای (-Z1 , +Z1) بردارید.
با متصل کردن یک مقاومت ۴۷۰ اهم مابین ترمینالهای (-Z2 , +Z2) و … این آزمایش را برای مدارهای دیگر دتکتور نیز انجام دهید.
توجه:
- فشار دادن دکمه RESET / RESOUND / TEST ZONE LAMPS زمانیکه دستگاه در حالت اعلام حریق میباشد (زمانیکه FIRE چشمک میزند) تأثیری ندارد.
- زمانیکه آژیرهای اعلام حریق خاموش میشوند (چراغ FIRE ثابت روشن است) بازر به صدا درآمده و نمیتوان آن را خاموش (SILENCE) کرد.
- ریست کردن دستـگاه در وضعیت قطع آژیرها (SILENCE) هنگامیکه حالت حریق وجود دارد دوباره باعـث راهاندازی آژیـرها میگردد.
آخرین تست:
دکمه EVACUATE را فشار دهید. کلیه رلهها عمل میکنند و آژیرها را راه اندازی میکند.
در صورت تمایل میتوان این آزمایشات را با وصل کردن یک آژیر، دتکتور، شستی اعلام حریق و مقاومت انتهای خط به ترمینالهای مربوطه انجام داد.
امکانات فرعی
امکان آزمایش مهندسی (آزمایش NON- LATCH یا تست تک نفره):
این سری دستگاهها دارای امکاناتی هستند که شستی های اعلام حریق، دتکتورها و آژیرها آزمایش شوند و به صورت اتوماتیک به حالت اولیه خود برگردند. جهت انجام این آزمایش، جامپر ENG (داخل مرکز کنترل) را در جای خود قرار دهید. LED مربوطه و چراغ GENERAL FAULT روشن خواهد شد و بازر به صدا درخواهد آمد که آنرا نمیتوان خاموش کرد.
حال اگر شرایط اعلام حریق بوجود آید آژیر حدود نیم ثانیه به صدا درمیآید و قبل از اینکه دوباره به صدا درآید سه ثانیه خاموش میشود و در این سه ثانیه LEDهای FIRE و FAULT همه زونها روشن میمانند. این عمل تا زمانیکه دود داخل دتکتور باشد یا شستی به حالت عادی باز نگردد ادامه مییابد. پس از اتمام آزمایش جامپر را بردارید.
خارج کردن زون از مدار (ایزوله کردن زون):
چنانچه لازم باشد میتوان زونها را بوسیله قراردادن جامپر آن (ISO Z2 , ISO Z1 و…) در موقعیت موردنظر, از مدار خارج کرد.LED مربوطه و چراغ FAULT زون مربوطه جهت نشان دادن از مدار خارج شدن زون روشن خواهد شد، بازر به صدا درخواهد آمد که آن را میتوان خاموش کرد. زمانیکه آزمایش کامل شد جامپر را بردارید.
در مواردی که در زون موردنظر فعالیتهای دودزای کنترل شده انجام میشود، برای جلوگیری از فعال شدن بیمورد دتکتورها میتوان زون مربوطه را به این روش غیرفعال نمود.
چراغ اشکال عمومی (GENERAL FAULT):
در صورت بروز هرگونه اشکال این چراغ روشن میشود.
مگنتهای نگهدارنده:
مطابق با استاندارد EN 54 نباید از وسایلی استفاده شود که جریان مصرف را بالا برده و باعث کاهش زمان کار باطری میشوند (حداقل ۲۴ ساعت تغذیه دستگاه همراه با نیم ساعت آژیر با بار کامل فقط توسط باطری).
توصیه:
- مگنتهای نگه دارنده ۲۴ ولت بایستی بوسیله منبع تغذیه ۲۴ ولت جداگانه تغذیه شوند.
- مگنتهای نگهدارنده ۲۲۰ ولت بایستی توسط رلهای که از طریق دستگاه تغذیه میشود راهاندازی گردند. (رله با بوبین ۲۴ ولت و کنتاکت ۲۲۰ ولت)
دستگاه تلفن کننده:
چنانچه بخواهید در هنگام بروز حریق، توسط دستگاه تلفنکننده نیز به محلهای موردنظر ارتباط تلفنی برقرار گردد، امکان ارتباط مرکز با دستگاه تلفنکننده مهیا گردیده است. این کانکتور (که با علامت TEL روی برد اصلی مشخص گردیده است) دارای سه اتصال میباشد که + و – برای تغذیه ۱۲ ولت تلفنکننده و T جهت فرمان شمارهگیری باید به دستگاه تلفن کننده متصل گردند.
نمای داخلی برد اصلی و کارت زون و موقعیت موارد بالا روی بردها :
ariak system fire alarm
ariak system fire alarm
نـصـب اولیه(راهنمای نصب اعلام حریق آریاک)
کابل کشی و حصول اطمینان از تطابق آن با استاندارد
- ابتدا موقعیت کلیه قسمتها را با نقشه چک کنید.
- کابل کشی را مطابق با نقشه و طبق استانداردهای رایج انجام دهید.
- بعد از کابل کشی، دتکتورها، شستیها و آژیرهای اعلام خطر را نصب کنید.
- دستگاه مرکز کنترل را طبق دستورالعملهای آزمایش مرکز کنترل (صفحه ۶) آزمایش کنید.
- با استفاده از سوراخهای نصب، جعبه اصلی دستگاه را در محل مناسب نصب نمائید.
- کابل برق ۲۲۰ ولت دارای سیم ارت را از سوراخهای جعبه وارد کنید.
- برای عملکرد صحیح دستگاه و پیشگیری از خطرات احتمالی برق گرفتگی، ترمینال E را حتماً به ارت حفاظتی (طبق استاندارد) متصل نمائید.
تا زمانیکه سیمبندی امتحان نشده است هیچ دتکتور یا آژیری را متصل نکنید. اغلب پایه دتکتورها هنگامیکه دتکتور روی آن نباشد مدار سیمکشی را باز میکنند، جهت آزمایش سیمکشی بایستی ارتباط مدار باز سیمکشی را بر روی پایه دتکتور کامل نمود.
- سیمهای ورودی را قبل از آزمایش کامل دستگاه به ترمینالهای آن وصل نکنید. دتکتورها را تا اتمام کارهای ساختمانی (که امکان وجود گردوغبار میباشد)، از پایههای آنها خارج کنید که به دلیل ورود گردوغبار به داخل آنها باعث ایجاد آژیر مزاحم نشوند.
راهنمای نصب اعلام حریق آریاک
نـصـب تـکـمـیـلی(راهنمای نصب اعلام حریق آریاک)
هنگامیکه کلیه کارهای ساختمانی تمام شده و هیچ گرد و غباری وجود ندارد:
مطمئن شوید که برق ۲۲۰ ولت دستگاه قطع میباشد.
برای جلوگیری از وارد شدن صدمه به دستگاه در هنگام اتصال سیمها، باطریها را از داخل دستگاه بردارید. بعد از آزمایش کردن سیمبندی و دستگاه، مقاومتهای انتهای خط را از ترمینال دستگاه باز کرده و آنها را به ترمینالهای آخرین دتکتور و آخرین آژیر هر مدار وصل کنید. (میتوانید قبل از باز کردن مقاومتهای متصل به ترمینالهای دستگاه، از مقاومتهای داخل لوازم یدکی همراه دستگاه برای اتصال به آخرین دتکتور و آژیر استفاده نمائید و پس از اتمام تست، مقاومتهای داخل دستگاه را برای استفادههای بعدی داخل زیپکیپ نگهداری نمائید.)
سپس کلیه آژیرها و دتکتورها را وصل کنید.
کامل بودن مدار سیمکشی را بوسیله یک اهم متر چک کنید.
تذکر : هنگام متصل بودن هرگونه وسیله الکترونیکی، سیستم را بوسیله مگا اهمسنج آزمایش نکنید.
- زمانیکه مطمئن شدید که کلیه اتصالات محکم و عایق روی سیمها سالم میباشند، باطریها را داخل دستگاه قرار داده و سیمهای آنها را متصل کنید و برق دستگاه را نیز متصل نمائید. حال میتوانید دستگاه را بطور کامل و عملی تست نمائید.
توجه : کلیه دستگاهها فضای لازم را برای قراردادن دو باطری ۲/۷ آمپر ساعت دارا هستند.
عـیـب یـابی(راهنمای نصب اعلام حریق آریاک)
هشدار : هنگامیکه درب جلوی دستگاه باز میباشد برق ۲۲۰ ولت را قطع کنید.
بازر به صدا در میآید، هیچگونه نشانگر اشکال روشن نمیشود و صدا با دکمه SILENCE FAULT SOUNDERS نیز قطع نمیشود:
کنترل کنید که جامپر آزمایش مهندسی (ENG) در موقعیت خود قرار نداشته باشد. در صورت وجود آن را از محل خود خارج کنید تا بازر خاموش گردد و چراغ مربوط به آزمایش مهندسی (کنار جامپر مربوطه) خاموش شود. در غیر اینصورت با فروشنده تماس بگیرید.
اشکال تغذیه ( BATTERY / POWER SUPPLY FAULT ):
آیا چراغ سبز MAINS ON روشن است؟ در غیر این صورت تغذیه ۲۲۰ و فیوز آن را کنترل کنید.
سیم های باطری را چک کنید. (باید سیم قرمز رنگ به ترمینال مثبت باطری و سیم سیاه رنگ به ترمینال منفی باطری وصل باشد.) اگر سـیمهای باطـری اشتباه متصـل شوند، فیـوز باطری خواهـد سوخت که باعـث روشن شدن نشانگر اشکال تغذیـه میگردد. در این صورت با فروشنده تماس بگیرید.
کنترل کنید که دو باطری ۱۲ ولت با آمپر ساعت مناسب به صورت سری به سیستم وصل می باشند.
کنترل کنید که کانکتورها درست به بردها متصل شده باشند.
کنترل کنید که سیمهای ترانس درست داخل ترمینال قرار گرفته باشند.
چنانچه چراغهای MAINS ON و BATTERY / POWER SUPPLY FAULT هنوز روشن هستند، باطریها را عوض کنید.
آلارم کاذب (FIRE FAULT):
مدار زونی را که باعث ایجاد آلارم شده است از ترمینال جدا کرده و مقاومت صحیح انتهای خط (با کد رنگ: آبی، خاکستری، قرمز، طلائی) را به جای آن قرار دهید.
سوئیچ را در حالت ARM CONTROLS قرار دهید، دکمه SILENCE ALARM SOUNDERS و سپس دکمه RESET را فشار دهید. در صورت رفع شدن، دتکتورها و شستیهای زون مربوطه را چک کنید. (شستی یا دتکتوری باعث ایجاد آلارم کاذب شده است.)
چنانچه وضعیت اعلام حریق ادامه یافت و اشکال برطرف نگردید با فروشنده تماس بگیرید.
اشکال زون (ZONE FAULT):
مدار زونی را که باعث ایجاد اشکال شده از ترمینال جدا کرده و مقاومت صحیح انتهای خط (با کد رنگ: آبی، خاکستری، قرمز، طلائی) را بجای آن قرار دهید. در صورت رفع شدن اشکال زون، سیم بندی و پایه دتکتورها را چک کنید.
جامپر خارج کردن زون از مدار (ISO) را چک کنید که در موقعیت خود قرار نداشته باشد.
چنانچه وضعیت ادامه پیدا کرد و اشکال برطرف نشد با فروشنده تماس بگیرید.
اشکال آژیر (SOUNDER FAULT):
فیوزهای خروجی آژیر F3 و F4 و فیوز خروجی کمکی (AUX) F1 را که بر روی برد اصلی قرار دارند آزمایش کرده و در صورت سوخته بودن آنها را تعویض کنید. (فیوز ۲۰ میلیمتری ۱ آمپر)
کنترل کنید که مقاومت انتهای خط (با کد رنگ: آبی، خاکستری، قرمز، طلائی) وصل شده باشد. مدار آژیر مربوطه را از ترمینال جدا کرده و فقط مقاومت انتهای خط را بجای آن قرار دهید.
در صورت رفع شدن اشکال آژیر، سیم بندی را چک کنید.
چنانچه وضعیت ادامه پیدا کرد و اشکال برطرف نشد با فروشنده تماس بگیرید.
دکمهها عمل نمیکنند:
سوئیچ را در حالت ARM CONTROLS قرار دهید. دکمه SILENCE ALARM SOUNDERS و سپس RESET را فشار دهید. اگر خطا باقی ماند کانکتور اتصال سوئیچ به برد اصلی را کنترل کنید. اگر مشکل برطرف نشد با فروشنده تماس بگیرید.
بازدیـد سـیـسـتـم(راهنمای نصب اعلام حریق آریاک)
بازدید روزانه اعلام حریق آریاک:
کنترل کنید که فقط چراغ سبز رنگ MAINS ON روشن بوده و هیچ چراغ دیگر، بازر یا آژیری روشن نباشد. هرگونه اشکال را به سرویسکار مربوطه گزارش دهید و در فرم ثبت وقایع ثبت کنید.
بازدید هفتگی:
سوئیچ را در حالت ARM CONTOROLS قرار داده و دکمه RESET / RESOUND / TEST ZONE LAMPS را فشار دهید.
کنترل کنید که چراغ زونها روشن میشود و بازر کار میکند. شستی اعلام حریق یا دتکتوری را فعال کنید تا اعلام حریق آزمایش شود، عملکرد آژیرها را کنترل کنید. دستگاه را با فشار دادن دکمه ALARM SOUNDERS SILENCE و سپس RESET / RESOUND / TEST ZONE LAMPS به حالت اولیه برگردانید (برای انجام این آزمایش به دو نفر نیاز میباشد).
کلیه شستیها و دتکتورها را کنترل کنید تا مطمئن شوید همگی آنها در دسترس میباشند.
هر هفته یک زون مختلف و همچنین شستی و یا دتکتور متفاوتی را امتحان کنید. بدین ترتیب به صورت دورهای کلیه شستیها و دتکتورها را امتحان کردهاید.
توصیه میشود نقشهای از ساختمان در مورد جزئیات مربوط به محل استقرار شستیها و دتکتورها در دسترس داشته باشید.
بازدید فصلی اعلام حریق آریاک:
گزارشات قبلی را مطالعه کنید و چک کنید که اشکالات قبلی به صورت صحیح برطرف شده باشند.
باطری و اتصالات آنرا بازدید کنید.
مانند بازدید هفتگی در هر زون یک دتکتور و یا شستی را فعال کنید تا اعلام حریق را آزمایش کنید.
برق ۲۲۰ ولت را قطع کرده و قابلیت باطری برای تغذیه آژیرها را کنترل کنید.
بازدید سالانه:
همانند بازدید هفتگی و فصلی عمل کرده ولی کلیه دتکتورها، شستیهای اعلام حریق، آژیرها و تجهیزات کمکی را برای عملکرد صحیح کنترل کنید.
هر دو یا سه سال یک بار:
برای حصول اطمینان از عملکرد صحیح و عدم وجود آژیر مزاحم، دتکتورهای دود را تمیز کنید. لازم به ذکر است که برای تمیز کردن این دتکتورها وسایل مخصوصی موردنیاز میباشد. در صورت نیاز با سرویسکار مربوطه تماس بگیرید.
هر پنج سال یک بار:
باطریهای خشک را تعویض کنید.
سرویس:
سرویس مرتب و یکنواخت توصیه میشود. ترجیحاً طی یک قرارداد منظم تعمیر و نگهداری با سازمان یا شخص ورزیده، اینکار انجام شود و یک گزارش سالانه کامل از تغییرات سیستم تهیه گردد.
توجه اعلام حریق آریاک:
هرگونه تعمیرات غیر مجاز روی دستگاه باعث از بین رفتن گارانتی میشود و شرکت مسئولیتی بعهده نمیگیرد.
لیست لوازم یدکی همراه دستگاه:
۱- نایلون زیپ دار کوچک | ۱ عدد |
۲- فیوز ۶/۱ آمپر ۲ سانتی | ۱ عدد |
۳- فیوز ۱ آمپر ۲ سانتی | ۱ عدد |
۴- فیوز ۵۰۰ میلی آمپر ۲ سانتی | ۱ عدد |
۵- مقاومت ۴/۱ وات ۶۸۰۰ اهم | به تعداد زونها و ۲ عدد هم برای خطوط آژیر |
۶- پیچ ۷×۱ دو سوخودرو | ۴ عدد |
۷- رول پلاک نمره ۶ | ۴ عدد |
۸- پیچ گوشتی دوسو پلاستیکی | ۱ عدد |
۹- سیم باطری | ۱ عدد |
۱۰- جامپرلینک | به تعداد نصف زونها و ۱ عدد هم برای ENG |