راهنمای خرید جک درب پارکینگی

امروزه بیشتر دربهای پارکینگ اماکن عمومی، خصوصی و منازل دارای سیستمهای اتوماتیک است. یکی از انواع متنوع دربهای اتوماتیک، جک درب پارکینگ است.

در اینجا گروه فنی مهندسی کاویان مطلبی جهت آشنایی کامل با جک درب پارکینگ و انواع آن را تهیه و تدوین نموده است …. با ما همراه باشید.

کاربرد جک درب اتوماتیک

بطور کلی جک پارکینگ وسیله ایست که باز و بسته شدن درب ورودی حیاط یا درب پارکینگ منزل یا درب ورودی محل کار را بطور اتوماتیک و تنها با فشردن یک دکمه روی ریموت یا از طریق ارسال پیام و یا ازطریق وای فای گوشی انجام داده و راحتی و امنیت را به ارمغان میآورد.

در نظر بگیرید که در گرمای تابستان یا سرمای زمستان برای بازکردن درب ورودی حیاط یا پارکینگ منزلتان مجبورید خودرو خود را ترک و درب را باز کرده و پس از داخل شدن دوباره پیاده شده و آنرا ببندید! به این بیندیشید که اگر در این حین که از خودرو پیاده شدید، فراموش کنید درب

خودرو را قفل کنید، ممکن است مشکلاتی از قبیل مزاحمت یا سرقت رخ دهد. با توجه به این چند نکته، چندان هم بیراه نیست که جک درب پارکینگ را مانند سیستم دزدگیر اماکن برای تأمین امنیت و آرامش منازل و محل کار لازم بدانید.

تاریخچه نصب جکهای درب پارکینگی در ایران

جک درب پارکینگ که با نامهای جک پارکینگی، جک برقی درب، درب اتوماتیک پارکینگ و جک درب ریموت کنترلی پارکینگ شناخته میشود، یکی از محصولاتی است که در حدود ۱۵ تا ۲۰ سال است، وارد بازار کشورمان شده است.

این محصول در گذشته فقط بر روی ساختمانهای لوکس نصب میشد، ولی امروزه برای تمام ساختمانها یک الزام است و هر ساختمانی که ساخته میشود، باید درب ریموتی داشته باشد. حال این درب ریموتی میخواهد کرکره برقی باشد یا جک برقی.

انواع جکهای درب پارکینگ

جکهای الکترومکانیکی:

این جکها اغلب برای ساختمانهای مسکونی و کم تردد (نسبت به اماکن عمومی) استفاده میشود. همچنین جکهای الکترومکانیکی برای دربهای سبک مناسبتر است.

جکهای هیدرولیکی:

این نوع از جکها برای دربهای سنگین و همچینین اماکن پرتردد مانند ادارات استفاده میشود. در دربهای هیدرولیکی برای امنیت بیشتر و جفت شدن لنگه ها بر روی هم از قفل برقی استفاده میشود.

قطعات به کار رفته در بهترین مارکهای جک درب پارکینگ:

مرکز فرمان :وظیفه فرمان و باز و بسته شدن و توقف جکها را دارد و در آخر رابط بین ریموت کنترل و جک پارکینگ میباشد .

چشمی :دارای سیستم مادون قرمز است و اگر خودرو، عابری یا مانعی در مقابل چشمی قرار داشته باشد، از باز و بسته شدن درب جلوگیری میکند و مانع میشود که درب به خودرو صدمه وارد کند .

ریموت کنترل :وسیله ارتباطی کاربر با مرکز فرمان میباشد. غالبا ۲ ریموت کنترل در پکیج وجود دارد و در مجتمعهای بزرگ میتوان تعداد زیادی ریموت را از شرکت تهیه و با مرکز فرمان متصل ساخت .

فلاشر :با علایم و آلارم هشدار دهنده مختلف مانند چشمک زدن، پیام مرکز فرمان را نشان میدهد .

جک بازویی :ابزاری برای انتقال نیروی الکتریکی به مکانیکی یا هیدرولیکی است.

 

پارامترهای انتخاب جک درب پارکینگ:

  • وزن درب

یکی از عواملی که در انتخاب جک درب پارکینگ تاثیرگذار است وزن درب است. باید جکی انتخاب شود که گشتاور تولیدی مناسب جهت جابجا نمودن وزن درب مورد نظر را داشته باشد. با استفاده از فرمول پایین میتوانید حداقل گشتاور مورد نیاز را بدست آورید. لازم به ذکر

است اگر لنگه های درب وزن نامتقارن داشته باشند، باید وزن لنگه سنگینتر را در فرمول قرار دهید.

 

  وزن هر لنگه درب [کیلوگرم] × ۱۰ = حداقل گشتاور هر بازوی جک پارکینگی [نیوتن/متر] 

 

نکته :بسیاری از فروشندگان غیرآگاه این محصولات به اشتباه عدد مربوط به کورس حرکتی را بعنوان وزن قابل جابجایی اعلام میکنند. مثلاً اعلام میکنند جک کالیپسو ۴۰۰ وزن ۴۰۰ کیلوگرم را جابجا میکند و یا جک پروتکو لیدر ۵ به میزان ۵۰۰ کیلوگرم توان جابجایی دارد. حال اینکه این

صحبتها اصلاً پایه و اساس علمی ندارد. به بیان صحیح جک کالیپسو ۴۰۰ کورس حرکتی ۴۰۰ میلیمتر و جک لیدر ۵ کورس حرکتی ۵۰۰ میلیمتر دارد و وزن قابل جابجایی توسط این جکها بصورت مستقیم با گشتاور آنها در ارتباط است.

نکته :اگر درب تک لنگه برای ساختمان نصب شده است، طول و وزن همان یک لنگه را در فرمولهای بالای قرار میدهید و جک درب تک لنگه پارکینگ را انتخاب کنید.

 

  • میزان تردد

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در انتخاب جک پارکینگی میزان تردد و حداکثر تعداد باز و بسته شدن درب در شبانه روز است. معمولا شرکتهای وارد کننده حداکثر تعداد مجاز باز و بسته شدن درب در ساعت را اعلام میکنند و یا یک عدد تحت عنوان چرخه کاری اعلام میکنند که با توجه به آن

میتوانید حداکثر تعداد باز بسته شدن درب در ساعت را بدست آورید. معمولاً و به صورت متوسط یک جک پارکینگ حدود ۱ دقیقه زمان نیاز دارد تا باز شود، خودرو عبور کند و مجدد بسته شود. لذا طبق فرمول میتوان محاسبه کرد:

 

 ۱٫۶۷ ×  حداکثر تعداد تردد مورد نیاز در ساعت [عدد] = حداقل چرخه کاری جک duty-cycle [%]

کورس حرکتی جک درب پارکینگی

در ابتدا لازم است با معنی کورس حرکتی جک آشنا شوید. کورس حرکتی یکی از ویژگیهای اساسی جک پارکینگ است. کورس حرکتی عبارتست از مقدار حرکت شفت جک (میله جک) به سمت داخل و بیرون و یک عدد بر حسب میلیمتر است. مثلاً کورس حرکتی جک ویتو کالیپسو

۴۰۰ به میزان ۴۰۰ میلیمتر است. یعنی شفت جک پارکینگی ویتو کالیپسو حداکثر به میزان ۴۰۰ میلیمتر ( ۴۰ سانتیمتر) داخل و خارج میشود.

حال باید تشخیص داده شود که چه جکهایی کورس حرکتی مناسب با درب پارکینگ شما را دارند. با استفاده از فرمول پایین میتوانید کورس حرکتی مناسب جک پارکینگ را محاسبه کنید. لازم به ذکر است برای دربهای نامتقارن باید طول لنگه بزرگتر درب در فرمول قرار گیرد.

 

طول یک لنگه درب [سانتیمتر] + ۵۰ = حداقل کورس حرکتی بازوی جک [میلیمتر]

 

نکته :بسیاری به اشتباه فکر میکنند که هر چقدر جک پارکینگ با کورس حرکتی بیشتر انتخاب نمایند، بهتر است. ولی انتخاب جک پارکینگ با کورس زیاد دو ایراد اساسی دارد:

• سرعت جکهای کورس بلند کمتر است.

• قیمت جکهای کورس بلند بیشتر است.

نکته آخر در مورد جک های پارکینگی،جک های بازویی که آچار خلاص کن آنها آلن خور باشد امنیت کمتری دارند پس توجه داشته باشید در انتخاب جک به جای آلن خور کلید داشته باشد.